De inhoud van de website TCM studeren is als eBoek te bestellen. A4-formaat en in kleur.
Bestel nu hier jouw eBoek.



© 1999-
Alle rechten voorbehouden.
paulstrijbos.nl

Voeding

Een goede voeding is zeer belangrijk. Zonder gezonde voeding worden we ziek en kunnen we niet overleven.
Vaak wordt het ontbijt overgeslagen. Maar het is belangrijk om de dag met een goed ontbijt te beginnen; in de ochtend werken de spijsverteringsorganen het beste. Er wordt wel gezegd dat het ontbijt goud is, de lunch zilver en het diner vergif.

Tijdens de maaltijd
  1. Voedsel moet je kunnen drinken en drank moet je kauwen
    • De vertering van koolhydraten begint in de mond, als je alles goed fijnkauwt worden er voldoende verteringssappen in je mond aangemaakt zodat het uiteindelijk zo fijn en vloeibaar is dat je het kunt "drinken".
    • Het tegenovergestelde geldt voor het drinken: je drank moet je als het ware kauwen (dus slokje voor slokje naar binnen werken, en niet een hele plons tegelijk naar binnen).
  2. Eet ontspannen
    Maak geen ruzie, kijk geen tv, voer geen moeilijke gesprekken, rustig en langzaam eten met niet te grote happen eten (niet het grobbekuiken spelen). Houd je aandacht op het eten gericht, proef wat je eet, sta erbij stil hoe het smaakt.
  3. Drink niet of weinig tijdens de maaltijd
    Drank verdunt de verteringssappen in de maag teveel.
  4. Stop wanneer je voor 75 % vol zit
    Eet niet uit beleefdheid je bord leeg als je eigenlijk genoeg heb gehad.

Samenstellen van een maaltijd
Hoofdregel
Simpelere maaltijden worden beter verteerd.
Regel 1
Eet voedsel met een hoog proteïnegehalte als eerste.
Dit voedsel vereist veel maagsap voor de vertering in tegenstelling tot ander voedsel zoals koolhydraten. Voedsel met een hoog proteïnegehalte zijn peulvruchten, noten, zaden en dierlijke producten.
Regel 2
Eet zout voedsel voor voedsel met een andere smaak.
Een kleine hoeveelheid soep die zout is met een hoog proteïnegehalte (miso of sojasaus) activeert de spijsvertering. Andere soorten soep worden aan het eind van de maaltijd gegeten, omdat deze anders de spijsverteringssappen te veel verdunnen.
Regel 3
Proteïnen, vetten en koolhydraten combineren het beste met groene groenten en groenten zonder koolhydraten.
Groene groenten kunnen het beste samen met proteïnen of koolhydraten aan het begin van de maaltijd worden gegeten. Deze groenten versterken de vertering van de proteïnen.
Dierlijke producten bevatten vaak grote hoeveelheden verzadigd vet die evenals de meeste andere vetten en oliën de spijsvertering vertragen.
Het is aan te bevelen om per maaltijd slechts een soort koolhydraat te gebruiken. Personen met een gezonde spijsvertering kunnen twee soorten per maaltijd aan, maar toch is een soort per maaltijd aan te bevelen.
Regel 4
Fruit en gezoet voedsel dient alleen of in kleine hoeveelheden aan het eind van de maaltijd te worden gegeten.
Dit voedsel verteert snel en neemt de hele spijsvertering in beslag. Het andere voedsel wordt dan niet verteerd en fermenteert. Combinatie met ander voedsel is niet nodig. Het kan worden gegeten aan het eind van de maaltijd en het beste worden voorafgegaan door een groene-slasalade. Het is nog beter om fruit als tussendoortje te eten.

Ontbijt
Om ziekte te voorkomen, is een gevarieerde voeding van voldoende kwaliteit noodzakelijk. Zo kan een gezond ontbijt bestaan uit congee en/of soep. Enkele recepten zijn hier opgenomen.

Fruit
Fruit is er in een grote variëteit en een dagelijkse portie is onontbeerlijk. Niet iedereen verdraagt alle soorten fruit. Daarom zijn per fruitsoort specifieke eigenschappen weergegeven.

Noten en zaden
Noten en zaden zijn een belangrijke bron van vitamine E en essentiële vetzuren. Een matig gebruik is aan te bevelen.


En verder

Dit hoofdstuk bevat ook nog de onderwerpen:
- smaken
- noetn
- zaden
- fruit
- congee
- soep.